Logotype Yrkeshögskolan

Yrkeshögskolan Jönköping: Ungdomar måste tänka mer var jobben finns

För en tid sedan hade Yrkeshögskolan Jönköping besök av SVT. Fokus var på de program som har svårt att locka och rekrytera nya studerande. Här kan du läsa artikeln:

Yrkeshögskolan Jönköping: Ungdomar måste tänka mer var jobben finns

Ungdomar måste tänka annorlunda redan när de söker till gymnasiet och vara medvetna om var jobben finns. Det menar Robert Grubesic, som är verksamhetsutvecklare på yrkeshögskolan i Jönköping.

På yrkeshögskolan i Jönköping jobbar man med att skapa utbildningar som matchar mot företags akuta behov av rätt kompetens. Idag skriker många företag efter kompetens som de saknar. Robert Grubesic menar att det finns en ”missmatch”redan på gymnasiet.

– För att ta ett exempel: På ED-gymnasiet i Jönköping startades i höstas fyra parallella klasser på tekniskt program, samtidigt som det bara går sju elever på Bäckadalsgymnasiets program för industriell teknik som leder direkt till jobb. Man måste nånstans fråga sig hur många teknister vi behöver och hur mycket produktionsfolk vi behöver, säger han.

Man har pratat om företagens brist på rätt kompetens i många år – blir det aldrig bättre?

– På yrkeshögskolan i Jönköping har vi på tio år gått från fyra studerande till 250 studerande där över 90 procent av dem får jobb, så någonstans blir det bättre men det går för sakta, säger Robert Grubesic.

Läs hela artikeln och se klippet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.